22 november 2023

Motivatie om te sporten

Training

We kennen allemaal wel van die ochtenden waarop de verleiding om in bed te blijven liggen bijna onweerstaanbaar lijkt. De dagen waarop de snooze-knop het toch altijd lijkt te winnen van je vastberadenheid. Op die momenten voelt het idee om te gaan sporten dan soms ook als een onmogelijke opgave. Maar geloof ons, zodra je die innerlijke drive vindt, staat een ongekende kick van voldoening en een flinke dosis zelfvertrouwen op je te wachten. Dus, laten we eens kijken hoe we die ‘geen zin om te sporten’ mindset kunnen verslaan, zodat jij je innerlijke sportmotivatie kunt vinden en vasthouden.  

Vind jouw reden om te sporten

Om je motivatie te vinden om te sporten is het belangrijk om goed te weten waarom je het eigenlijk doet. Is het om gezonder te worden, om af te vallen, spiermassa op te bouwen of gewoon om je energieker te voelen? Wat het ook is, het opstellen van een duidelijk doel kan een echte game changer zijn. Wanneer je dit doel altijd in je achterhoofd houdt, kun je de drive om te sporten echt vasthouden. Of je nu een off-day hebt of barst van de energie. 

Vrouw en man doen push-ups in groepsleszaal

Geen zin? Begin klein

Soms is de reden dat je geen zin hebt om te sporten simpelweg omdat je denkt dat het op dat moment te veel moeite kost. Begin dan klein. Maak een deal met jezelf om dan van een kwartiertje tot een half uur even te bewegen. Dit kan een korte wandeling op de loopband, een snelle set push-ups, een korte krachttraining of een yoga-oefening zijn. Zodra je die eerste stap zet, kan het gebeuren dat je in de flow komt en je voordat je het weet langer bezig bent dan verwacht. 

Varieer je workouts 

Soms kan een routine van dezelfde workouts een serieuze demotivatie trigger zijn. Probeer daarom verschillende soorten oefeningen en activiteiten om die workout sleur te doorbreken. Denk bijvoorbeeld aan groepslessen, gewichtheffen of cardio. Blijf jezelf uitdagen. Dit is niet alleen een effectieve methode voor meer motivatie om te sporten, maar het verbetert ook de effectiviteit van je trainingen. Win-win situatie.

Beloon jezelf

Heb je een pittige workout op de planning? Zet dan iets in het vooruitzicht na afloop van deze workout waar je écht naar uitkijkt. Deze beloning kan van alles zijn, of het nu een nieuwe sportoutfit is of simpelweg een avondje bankhangen met je favoriete film. Gebruik het als een motiverend zetje op de dagen waarop sporten het laatste is waar je zin in hebt, als een medaille na een zware race.

Vrouw en coach drinken koffie na afloop training

Creëer een motiverende omgeving 

Soms heb je gewoon dat extra duwtje in de rug nodig om je workout tot een succes te maken. Gelukkig zijn er allerlei manieren om externe factoren in je voordeel te laten werken. Misschien geeft die splinternieuwe sportoutfit je wel precies de energieboost die je nodig hebt. Of probeer wat competitie toe te voegen met een fitness tracker. En waarom niet samen trainen met een sportmaatje? Samen zweten maakt het niet alleen leuker, maar je houdt elkaar ook verantwoordelijk. Geen excuses meer om je trainingssessies over te slaan! Kies voor de optie die het beste bij jou past.

Blijf gedisciplineerd 

Motivatie kan komen en gaan, maar discipline blijft. Maak daarom van sporten een vast ritueel in je dag, een gewoonte die je niet kan en wilt missen. En onthoud, je hoeft niet perfect te zijn, alleen maar consistent. En als je een trainingssessie mist, geen probleem, pak gewoon de draad weer op en zet door. 

Dus, de volgende keer dat je jezelf betrapt op het mompelen van “geen zin om te sporten,” herinner jezelf dan aan deze waardevolle tips en strategieën om je motivatie te herwinnen. Bij ProFit Gym staan we altijd voor je klaar om je te ondersteunen en ervoor te zorgen dat je gemotiveerd blijft om te sporten. Onze toegewijde persoonlijke coaches zijn hier om je te begeleiden en je te helpen je fitnessdoelen te bereiken. Klaar om die innerlijke motivatie aan te wakkeren? 

Meer blogs

Wil jij ook all-in fitness?
All-in Fitness?