9 oktober 2023

Welke spiergroepen kun je het beste samen trainen?

Training

Als het aankomt op het opbouwen van je spieren, gaat het niet alleen om het brute werk van zweten en zwoegen. Nee, het draait juist om de kunst van slim trainen. En daar komt de magie van het combineren van spiergroepen om de hoek kijken! Door spiergroepen samen te trainen die elkaar aanvullen, kun je echt het maximale uit je workouts halen en sneller resultaten behalen. Kom alles te weten over welke spiergroepen de perfecte match vormen en word een ware meester in de kunst van slim trainen!

Voordelen van je spiergroepen samen trainen

Door meerdere spiergroepen tegelijkertijd aan te pakken, kun je rekenen op de volgende voordelen in je workout routine: 

Efficiëntie

Waarom zou je jezelf beperken tot het trainen van slechts één spiergroep wanneer je ook meerdere spiergroepen tegelijkertijd kunt aanpakken? In plaats van je waardevolle tijd te besteden aan talloze afzonderlijke oefeningen voor elke spier, kun je met deze aanpak met slechts één beweging meerdere spieren tegelijkertijd trainen.

Intensiever

Door je spiergroepen samen te trainen wordt je workout routine niet alleen efficiënter, maar ook intensiever. Want stel je eens voor dat je meer spieren gebruikt tijdens je training. Wat gebeurd er dan? Precies, je verbrandt meer calorieën en je hartslag schiet omhoog! Of je nu wilt afvallen of gewoon sneller calorieën wilt verbranden, spiergroepen samen trainen is de sleutel tot succes.

Hersteltijd

Alsof de voordelen nog niet genoeg zijn, is gezamenlijke spiertraining ook een uitkomst als je vaker dan drie keer per week naar de sportschool gaat. Waarom? Omdat je nu 2-3 dagen de tijd hebt om je spieren te laten herstellen terwijl je vrolijk doorgaat met andere spiergroepen te trainen. Zo voorkom je overbelasting en geef je je lichaam de kans om te herstellen en te groeien, terwijl je jouw sportieve grenzen blijft verleggen. 

Warming up tijdens een groepsles in de sportschool voor man en vrouw, stretchen, rekken en strekken

Welke spiergroepen zijn er? 

Spiergroepen zijn als het ware een team van spieren in een specifiek deel van je lichaam. Deze spieren werken nauw samen, waardoor ze automatisch als een geoliede machine worden getraind. Over het algemeen onderscheiden we de volgende verschillende spiergroepen:

  • Biceps
  • Borstspieren
  • Buikspieren
  • Hamstrings
  • Kuitspieren
  • Onderarmspieren
  • Quadriceps
  • Rugspieren
  • Schouderspieren
  • Triceps

Bij elke workout is het dus slim om je te richten op een specifieke spiergroep. Door af te wisselen, train je nog steeds je hele lichaam gedurende de week. Een slimme strategie!

Sportende vrouw met een barbell

Beste spiergroepen om samen te trainen 

Als je verschillende spiergroepen wilt combineren tijdens je workout, is het belangrijk om verstandige keuzes te maken. Het is namelijk niet erg praktisch om bijvoorbeeld je rugspieren en je kuitspieren samen te trainen. Deze spiergroepen hebben namelijk weinig overlap in beweging waardoor deze combinatie een tikkeltje omslachtig kan zijn. Maar geen zorgen, er is een slimme aanpak om spiergroepen te combineren. 

Een goede strategie is om spiergroepen te kiezen die veel bewegingen met elkaar gemeen hebben. Stel dat je bijvoorbeeld je rugspieren traint, dan span je vrijwel automatisch ook je biceps aan. Daarom is het handig om deze twee spiergroepen op dezelfde dag in te plannen. Op eenzelfde manier is het handig om je beenspieren samen te trainen.

Een veelgebruikt trainingsschema 

Een veelgebruikt trainingsschema die over drie dagen verdeeld is, ziet er als volgt uit: 

  1. Borst, schouders en triceps: Geef je bovenlichaam een boost door deze spiergroepen samen te trainen. Je zult merken dat ze elkaar versterken en je een complete workout bieden.
  2. Hamstrings, quadriceps en kuiten: Versterk je onderlichaam en bereik balans en stabiliteit door deze krachtige spiergroepen samen aan te pakken
  3. Rug, biceps en buikspieren: De perfecte combinatie voor een sterk en strak bovenlichaam. 

Als je vier dagen per week traint, is een upper/lower body schema een uitstekende optie. Hierbij train je twee keer het bovenlichaam en twee keer het onderlichaam. Het zorgt voor een gebalanceerde aanpak en optimale resultaten. Ben je op zoek naar meer inspiratie voor trainingsschema’s? Neem dan een kijkje op de website van ProFit Gym of kom langs in een van onze sportscholen! Onze persoonlijke coaches staan namelijk altijd voor je klaar om je te begeleiden in dit proces. 

Meer blogs

Wil jij ook all-in fitness?
All-in Fitness?